اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی

اختصاصی از اینو دیدی دانلود مقاله بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی


دانلود مقاله بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی

 

مشخصات این فایل
عنوان:بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی
فرمت فایل: (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 99

این مقاله در مورد بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی می باشد.

 

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی

الف : خانواده، ازدواج و خویشاوندی در عشایر
خانواده (Family) یک نهاد اجتماعی، یک گروه اجتماعی و یا یک واحد مهم اجتماعی جامعه است و این نهاد اجتماعی بویژه در گذشته و در جوامع ساده و ابتدائی اهمیت بسیاری داشته اس و به نوعی آینه جامعه بوده است. خانواده در درجه اول یک واحد خویشاوندی است که بر اساس پیوندهای نسبی و سببی شکل می‌گیرد و بر همین اساس به دو نوع خانواده پدر و مادری و خانواده زن و شوهری تقسیم می شود....(ادامه دارد)

خانوار هسته‌ای
بطور کلی خانواد هسته ای شامل شوهر، همسر، فرزندان و احتمالاً افراد دیگر( مجرد، بیوه، مطلقه) می‌باشد. در این نوع خانوار شوهر و همسر هسته مرکزی خانوار را تشکیل می دهند. خانوار هسته ای از نظر ترکیبات شامل گونه های مختلف است که عبارتند از :
1- شوهر و همسر فقط : این نوع خانوار دارای سه حالت است. اول اینکه شوهرو همسر جوان هستند و به تازگی ازدواج کرده اند و در نتیجه پس از مدتی صاحب فرزند می‌شوند و از این حالت خارج می شوند. دوم اینکه شوهر و همسر به عللی یا صاحب فرزند نشده اند و...(ادامه دارد)

وظایف و مسئولیت های خانوار
انسان درمقایسه باسایر جانوران به کندی رشد می‌کند و از اینرو سالیان دراز نیاز به پرستاری و کمک دیگران دارد. فزون بر این، انسان موجودی است اجتماعی که به نحوی به دیگران وابسته است. از اینروست که در جوامع مختلف نهادهائی برای برآوردن نیازهای جسمی وروحی افراد پدید آمده است. دربین کوچ‌نشینان...(ادامه دارد)

نحوة امرار معاش و همچنین تأکید آنها در نظام پدر تباری و پدر مکانی دارد. فزون بر این عوامل دیگری در این میان دخالت دارند که عبارتند از :
الف – نفش اولاد ذکور در دگرگونی دوری خانواده
1- خانواده فاقد اولاد ذکور :
فرض کنیم زن و شوهر یا صاحب فرزند نمی‌شوند ویا فقط دختر بوجود می‌اورند. در این...(ادامه دارد)

واحدهای اجتماعی فوق خانوار
پیش از این دربارة خانوار به عنوان کوچکترین و اساسی ترین واحد اجتماعی در بین کوچ نشینان سخن را ندیم، حال واحدهای بزرگتر ازآنرا بررسی می کنیم. ساختمان اجتماعی سنتی کوچ نشینان با کوچکترین واحد یعنی خانوار شروع و به بزرگترین واحد یعنی ایل و یا بزرگ ایل ( کنفدراسیون ایلی ) ختم می گردد. در این نظام هر واحد کوچکتر در درون واحد بزرگتر از خود قرار می گیرد. اگر هر واحد را به صورت دایره‌ای فرض کنیم خانوار...(ادامه دارد)

گروههای خویشاوند هم تبار
ساختمان اجتماعی کوچ نشینان ایران بطور کلی براساس خویشاوندی و نظام پدر تباری استوار است. در نظام پدر تباری هویت و نسبت فرد در رابطه با پدر تعیین میگردد. از اینرو گروههای عمدة تشکیل دهنده یک طایفه یا ایل طبعاً گروههای پدر تبار ( دودمان – تیره و جز آنها) می‌باشند که اعضاء آنها خود را از نسل شخص معینی که بین سه تا چهار نسل پیش می‌زیسته است می‌دانند. ایلات اصطلاحات گوناگونی برای این واحد بکار می برند چنانکه ...(ادامه دارد)

طایفه
طایفه یک واحد اجتماعی –سیاسی است که از تعدادی تیره تشکیل می‌گردد. تیره های تشکیل دهندة یک طایفه ممکن است دارای نیای مشترک ( واقعی یا اساطیری) باشند که در این صورت احتمالاً طایفه بنام او اسم گذاری می‌شود. مثلاً طوایف مختلف « ایل بیرانوند» از لرستان همگی به اسم بنیانگذاران خود نامگذاری شده اند. در موارد دیگر ممکن است طایفه به اسم مکانی نامگذاری شود مانند « طایفه دره- شوری» از ایل قشقائی که اسم خود را از...(ادامه دارد)

خانواده و ازدواج در جامعه عشایر کوچنده ایران
ابعاد خانواده

بنابر سرشماری اقتصادی- اجتماعی عشایر کوچنده در سال 1377، تعداد 910719 نفر جمعیت عشایر کوچنده گروه اول از 139452خانواده تشکیل شده است. میانگین افلراد خانواده برابر 5/6 نفر بوده است. عشایر کوچنده گروه دوم از 329008 نفر جمعیت و تعداد 49366 خانواده تشکیل گردیده است که متوسط تعداد افراد خانواده در این گروه برابر 7/6 نفر بوده است همچنین تعداد 64362 نفر جمعیت عشایر گروه سوم از 1112 خانواده تشکیل ...(ادامه دارد)

تعریف جامعه شناسی دین
جامعه شناسی شاخه ای از علوم اجتماعی است که به مطالعه پدیده های اجتماعی یا واقعیت‌های اجتماعی در جوامع متحول و پیچیده می پردازد. جامعه شناسی در آغاز بر اساس الگوی علوم طبیعی شکل گرفته بود و در واقع نوعی فیزیک اجتماعی بود که در مطالعه پدیده های اجتماعی به دنبال کشف قانون مندی های طبیعی این پدیده ها بود و بر روی های عینی و شناخت خصوصیات ظاهری و خارجی پدیده ها تأکید می نمود و هدفش به دست...(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی در پایین آمده است

نهادهای اجتماعی عشایر
ترکیبات خانواده
1- خانوار هسته‌ای
2- چند همسری
3- خانوار گسترده
5 - خانوار ناقص
وظایف و مسئولیت های خانوار
1- تأمین نیازهای جسمی‌ :
2- تأمین رفاه مادی :
3- فرهنگ آموزی :
4- ارضاء غرائز جنسی و ادامة نسل :
5- تقسیم کار در خانواده عشایری ( امان اللهی، 1378: 146-141)
تقسیم کار براساس جنس
تصمیم گیری در خانوار
دگرگونی دوری خانواده
 واحدهای اجتماعی فوق خانوار
اردو
گروههای خویشاوند هم تبار
تیره
طایفه
ایل
خانواده و ازدواج در جامعه عشایر کوچنده ایران
ازدواج در جامعه عشایری ایران
...(ادامه دارد)


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد